40 ideju rotaļām dabā

Vislielāko sajūsmu nereti bērnam izraisa ne dārga rotaļlieta, bet parkā atrasts žuburains zars, mammas iedotais ūdens spainis vai pilnas kabatas akmeņu. Dabas dāsno rotaļlietu klāstu var lieliski izmantot savā labā, jo iespēju ir bezgala daudz. Padalos ar idejām dažādu vecumu bērniem (ak, kā es dievinu sarakstus!) par to, kā pļavā, ceļmalā vai dārzā atrodamo un ieraugāmo var izmantot, lai spēlētos, mācītos un kopā pavadītu aizraujošu laiku. Pievienoju arī saites uz dažiem bezmaksas materiāliem, ko var izprintēt mājās.


Lapas, ziedi un zāle
Mazāki bērni tās var plēst vai atnest mājās un noskaidrot, ka zāles stiebrs izkalst.
 Zāles stiebriņus vai lapas var skaitīt.
 Savākt pēc iespējas dažādākas lapas.
 Izkaltēt starp grāmatu lapām, veidojot herbāriju.
 Mācīties par lapu dažādajām formām.
 Uzpīt vainagu.
 Pļavā salasīt puķes mājāsnešanai.
 Izpētīt un atpazīt, kādas puķes aug pilsētas apstādījumos.


Sēklas, pārtika
 Lasīt tējas, atpazīt augus un noskaidrot, kam līdz katra pļavas zālīte.
 Izaudzēt uz palodzes lociņus, pupas, baziliku utt.
 Mācīties par pupas attīstības rindu (izprintējamu kartīšu materiālu var lejupielādēt šeit). http://espats.lv/blogs/pavasaris-uz-palodzes
 Sagatavoties nākamajam pavasarim un apgūt pienenes attīstības rindu (materiāls šeit). http://espats.lv/blogs/pienenu-laiks
 Iestādīt podiņā kastani vai ozolzīli, lai nākamajā gadā izstādītu to laukā.
 Mājās diedzēt zirņus, kressalātus u.c. veselīgas lietas.
 Pārkrāmēt čiekurus, kastaņus, zīles no viena trauciņa otrā ar rokām, karoti vai standziņām, var likt tos olu kastīšu bedrītēs, skaitīt, ar aizvērtām acīm minēt, kas
paņemts utt.
 Mazgāt čiekurus – pavisam nopietni! Atvērušos priežu čiekurus iemērc ūdenī (ja tie ir aizvērušies, čiekurus pirms tam dažas dienas patur siltā, saulainā vietā, tie atvērsies), slapjie čiekuri īsā laikā būs aizvērušies un no spurainiem kļuvuši par gludiem. Turot tos saulē, var atkal vērot, kā tie atveras.
 Līmēt uz deguna un pirkstiem kļavu snīpīšus (ak, bērnība). 🙂
 Gatavot ēst no dārzā salasītiem vai tirgū nopirktiem labumiem – mazākie var plēst dillītes vai paripināt pa grīdu kartupeli.
 Atrast tirgus somā vai no dārza atstieptajā maisā kartīšu attēliem atbilstošos dārzeņus un augļus (materiāls šeit) http://espats.lv/blogs/augli-un-darzeni
 Griezt uz pusēm augļus – vertikāli un horizontāli, pētīt, kā tie atšķiras.
 Taisīt kastaņu, zīļu un pīlādžu krelles vai zvērus ar koka irbulīšu vai sērkociņu kājiņām.
 Pētīt, kādas izskatās dažādu dārzeņu un augļu sēklas.
 Mest kastaņus, zīles, valriekstus u.c. pudelē ar platu korķi vai kastītē, kam vāciņā izgriezts caurums.
 Izšķirot vienā kaudzē sabērtus riekstus, kastaņus u.c.


Ūdens

 Šļakstīt ūdeni no pudeles ar sporta korķīti vai parastajā vāciņā izdurtu caurumu. Var zīmēt ar ūdens strūklu vai mēgināt trāpīt pa iepriekš uzzīmētām līnijām.
 Atvēlēt kādu šķūnīti vai sienu krāsošanai – ar ūdens spaini un platu otu.


Dažādi
 Vērot mākoņus.
 Meklēt kukaiņus, mācīties to nosaukumus.
 Doties uz kādu mini zoodārzu, kur var pabarot dzīvniekus.
 Doties uz dzīvnieku patversmi, samīļot kaķus un izvest pastaigā suņus.
 Vērot putnus, censties tos atpazīt.
 Apgleznot akmeņus (vienkrāsainos pēc tam var izmantot, spēlējot desas),
 Izlikt akmeņus pa uzzīmētu līniju (iekštelpās to var uz grīdas uzvilkt ar krāsainu līmenti).
 Doties koku atpazīšanas pastaigā (noderēs materiāli, kas atrodami šeit).
http://espats.lv/blogs/valodas-bagatinasanai

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *